Colloques extérieurs à la SSE

mercredi 25. octobre 2017 19:30 — Lebewohlfabrik, Fröhlichstrasse 23, 8008 Zürich

kafi blickfabrik - Alternativ Bauen in Zürich: Bau- und Wohngenossenschaften als Experimentierfelder der zukünftigen Stadt

Ethnologischer Verein Zürich

Podiumsdiskussion mit Andreas Wirz und Marie Antoinette Glaser; Moderation Sanna Frischknecht

Kalkbreite, Zollhaus oder Kraftwerk: Alternative Wohnformen sind im Trend. Im Zentrum steht das Kredo, dass Wohnen über die eigenen vier Wände hinausgeht. Gemeinsam genutzte Bereiche werden angeboten, ein Austausch unter den Bewohnerinnen und Bewohnern wird angeregt und auch entschieden wird gemeinsam, sei es, wenn es um die Organisation des gelebten Alltags in der Genossenschaft geht oder teilweise bei baulichen Massnahmen. Welche Auffassung von Stadt und Nachbarschaft steckt hinter diesen Wohnprojekten? Wie können die Bauten so geplant und umgesetzt werden, dass gemeinschaftliches Wohnen tatsächlich stattfindet und funktioniert? Und welche Schlüsse lassen sich aus den schon realisierten Projekten ziehen? Diese Fragen greifen Andreas Wirz (Architekt) und Marie Antoinette Glaser (Ethnologin) im Rahmen einer Podiumsdiskussion auf und berichten aus ihren jeweiligen Perspektiven. Die Moderation übernimmt Sanna Frischknecht.

Andreas Wirz ist Architekt, Partner im Architekturbüro Archipel und Vorstand beim Verband wohnbaugenossenschaften zürich. Marie Antoinette Glaser ist Ethnologin und Wohnforscherin. Sie leitet seit 2016 das ETH Wohnforum – ETH CASE am Departement Architektur der ETH Zürich. Sanna Frischknecht ist Soziologin und promoviert zu genossenschaftlichem Wohnen an der Universität Basel.

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lundi 04. septembre 2017

Call for Papers: Young South Asia Scholars Meet (Y-SASM), Zurich, 15-17th June, 2017

Y-SASM (Young South Asian Scholars Meet) 2018 will take place in Zurich, Switzerland. The theme of the conference is Claims-Making.

The deadline for applying to participate in Y-SASM 2018 has been extended to 30th September 2017. Applicants will be informed about the selection by 31st October 2017.

Y-SASM provides a platform for young scholars working on South Asia to present their work and to ensue fruitful discussions and debates. For further information please visit the Y-SASM homepage http://y-sasm.blogspot.ch/

lundi 04. septembre 2017

Call for Panels: Biennial course and conference of the Commission on Legal Pluralism: 17-24 August 2018, Ottawa, Canada

The biennial course and conference of the Commission on Legal Pluralism will take place from 22 to 24 August 2018, as usual preceded by our course from 17 to 20 August at the University of Ottawa, Canada. The theme of the conference is: ‘Citizenship, Legal Pluralism and Governance in the Age of Globalization’. 

Please visit the conference website for further information.

lundi 21. août 2017

Call for Panels: 18th IUAES World Congress, Florianópolis/Brasil, July 16 - 20th, 2018

The Call for panels for the 18th IUAES World Congress (held in Florianópolis on July 16 - 20th, 2018 at UFSC) is open.

The Call for panels for the 18th IUAES World Congress (held in Florianópolis on July 16 - 20th, 2018 at UFSC) is open. The submission is open until October 30th.

The 18th World Congress of the International Union of Anthropoligical and Ethnological Sciences (IUAES) has the following general subject: The past, present and future of anthropological knowledge

For further information, please visit the conference website: http://www.iuaes2018.org/

jeudi 31. août 2017 — vendredi 01. septembre 2017 — Bern

13èmes journées suisses du droit de la migration: "l'entrée et l'admission"

Université de Berne / Centre de droit des migrations

 Les treizièmes journées suisses du droit de la migration sont consacrées au sujet de «l’entrée et l’admission», des questions juridiques centrales en lien avec la réglementation relative à l’octroi des visas et de l’asile ainsi qu’à l’admission sur le marché du travail. Les exposés s’intéres- seront à la nature juridique des visas, à la notion de travailleur comme condition centrale d’admission pour les citoyens d’Etats de l’UE et de l’AELE mais aussi à la préférence nationale («light») telle qu’adoptée par le Parlement. Compte tenu des discussions autour d’un nouveau système d’admission – initiées par l’adop- tion de l’art. 121a Cst. – les systèmes d’autres pays seront également présentés dans une perspective comparative. S’agissant des réfugiés, la procédure débute par une demande d’asile, notion qui soulève également des questions.

Informations et inscription

mercredi 05. juillet 2017

CAS "Promouvoir une institution culturelle" / Module II 2017

CAS "Promouvoir une institution culturelle", module II (septembre-octobre 2017)

"L’Institut d’histoire de l’art et de muséologie (IHAM) a le plaisir de vous annoncer que le cours de formation continue Promouvoir une institution culturelle est devenu en 2016, un CAS (Certificate of Advanced Studies).

Le cours existant est devenu le module I du CAS, auquel est ajouté un second module. Chaque module peut être réalisé de manière indépendante et un accès direct en module II est tout à fait envisageable.

Le détail des interventions ainsi que des présentations détaillées des enseignements se trouvent sur notre nouveau site Web : www.unine.ch/promouvoir"

jeudi 13. juillet 2017 — samedi 15. juillet 2017 — Lausanne

Cours de vacances, UNIL: L’éducation du regard: philosophie du langage ordinaire, anthropologie visuelle et cinéma

UNIL / Université Paris-Sorbonne

Journées d'étude du 13 au 15 juillet 2017: L’éducation du regard: philosophie du langage ordinaire, anthropologie visuelle et cinéma

La philosophie du langage ordinaire héritière de Wittgenstein et de Cavell et l’anthropologie (visuelle) qui voudrait s’en inspirer peuvent être vues comme une éducation du regard qui passe par une modification de la manière dont on voit les choses.

Dans le cadre de ces journées d’étude, il s’agira de se demander ce que nous appelons « modifier sa manière de voir » (la sienne propre et celle d’autrui) en prêtant attention aux usages que nous faisons – dans nos enseignements et nos apprentissages – des (suites d’) images que tour à tour nous regardons, montons et montrons.

Une collaboration du Cours de vacances et de l’Institut des Sciences Juridique et Philosophique de la Sorbonne (PhiCo) – Paris1 Panthéon-Sorbonne 

Pour plus d'informations, cliquez ici

mercredi 07. juin 2017 — vendredi 09. juin 2017 — University of Zurich

Exploring the «Transnational» in Film Studies, 7.–9. Juni 2017

Department of Film Studies, University of Zurich

Internationale Tagung im Rahmen des Doktoratsprogramms «Visuelle Dispositive: Kino, Photographie und andere Medien (Universität Zürich, Universität Lausanne).

English version see below

Filmwissenschaft ist schon immer grenzüberschreitend gewesen. Filme, Stars, Genres, Ästhetiken und Theorieansätze zirkulieren seit den ersten Jahrzehnten des 20. Jahrhunderts auf internationaler Ebene. Dieser weite Blickwinkel ist heute für das filmwissenschaftliche Arbeiten in Studium und Forschung selbstverständlich; dem Aspekt der Zirkulation wird jedoch selten genügend Rechnung getragen. Seit den 1990er Jahren hat sich mit dem World Cinema die Disziplin zwar zunehmend auf den globalen Kontext hin geöffnet. Trotzdem blieb der Fokus meist weiterhin auf einen nationalen Raum gerichtet. Erst mit den Transnational Film Studies hat sich das Interesse auf Dynamiken des Filmschaffens verlagert, die sich mit nationalen (Denk-)Kategorien nur noch schwer fassen lassen.

In der anglophonen Debatte sind der transnationale Zugang und entsprechende Fragestellungen seit geraumer Zeit fest verankert, im deutschsprachigen Raum halten sie hingegen eher zögerlich Einzug. Allgemein lässt sich jedoch feststellen, dass der Begriff des Transnationalen in dem noch jungen, aber schnell populärer werdenden Forschungsfeld von einer gewissen Unschärfe geprägt ist: Eine intensivere methodologische Reflexion drängt sich auf; andernfalls läuft das Konzept Gefahr, zu einem modischen Schlagwort zu werden.

Ziel der Zürcher Tagung ist es, die bestehende Unschärfe produktiv zu wenden und zu fragen, welche erkenntnistheoretischen, methodischen und didaktischen Möglichkeiten eine Filmwissenschaft aus transnationaler Perspektive bietet. Es geht dabei weniger darum, bestehende Paradigmen grundsätzlich in Frage zu stellen, als zu versuchen, deren Grenzen mit Hilfe transnationaler Forschungsansätze zu erweitern: Wie kann eine transnationale Perspektive in der Filmwissenschaft traditionelle Analysekategorien verändern, verschieben oder entgrenzen?

Vor dem Hintergrund der weiterhin wichtigen Bedeutung des nationalen Kinos ist z.B. zu fragen, was eine transnationale Filmgeschichte kennzeichnet, welchen Herausforderungen sie sich stellen muss und welche methodologischen und historiographischen Vorüberlegungen notwendig sind? Wie sind nicht-westliche Theorieansätze in eine Filmwissenschaft einzubeziehen, die fast ausschließlich von westlichen Theorieansätzen geleitet wird? Filmwissenschaft aus einer transnationalen Perspektive zu betreiben, fordert nicht zuletzt die Lehre und die Lehrenden heraus: Wie lehrt man transnational film oder umgekehrt gefragt: Was lehrt uns transnational film?


English version

Film studies has always been a border-crossing discipline. Films, stars, genres, aesthetics, and theoretical approaches have circulated internationally since the first decades of the 20th century. This broad perspective is obvious for all working in film studies today. The fact of circulation itself, however, is seldom adequately taken into account. Since the 1990s, the discipline has increasingly opened up to incorporate world cinema and global contexts. Nevertheless, the focus often remains on the national. Only with the emergence of Transnational Film Studies has the interest shifted toward those dynamics of filmmaking that are hard to grasp with national categories.

In Anglophone debates, transnational approaches and questions have been firmly established for some time now, but they are only slowly finding their way into the German-speaking world. Overall, in this young, but increasingly popular field of research, the notion of the transnational is still characterized by a certain vagueness. A more intense methodological reflection is thus in order; otherwise, the concept runs the risk of becoming nothing but a trendy catchphrase.

The Zurich conference aims to productively address the existing vagueness, asking for the epistemological, methodical, and didactic potentials of doing film studies from a transnational perspective. The goal is not so much to fundamentally question existing paradigms, but rather to expand their boundaries by means of transnational research approaches. How can a transnational perspective in film studies change, shift, or dissolve traditional categories of analysis?

In light of the still crucial role of national cinema, possible questions concern the distinctive characteristics of a transnational film history, the challenges it faces, and its methodological and historiographical preconditions. How can non-Western theories be incorporated into a discipline that is almost entirely guided by Western theories? Last but not least, to do film studies from a transnational perspective poses a challenge to teaching and teachers: how do we teach transnational film, or, conversely, what does transnational film teach us?

lundi 11. septembre 2017 — samedi 16. septembre 2017 — Trier

11. Trierer Summer School on Social Network Analysis

Universität Trier

Die Trierer Summer School on Social Network Analysis bietet im Rahmen eines einwöchigen Intensivangebots eine umfassende Einführung in die theoretischen Konzepte, Methoden und Anwendungen der Sozialen Netzwerkanalyse. Die Veranstaltung richtet sich an NachwuchswissenschaftlerInnen und Studierende aller geistes-, kultur- und sozialwissenschaftlichen Fächer, die sich mit der Analyse sozialer Strukturen beschäftigen und Einblick in die Methoden der Sozialen Netzwerkanalyse (SNA) nehmen möchten.

Weitere Informationen auf: www.sna-summerschool.de

mercredi 03. mai 2017 19:30 — Lebewohlfabrik, Fröhlichstrasse 23, 8008 Zürich

Silke Oldenburg: kafi blickfabrik - Jugend inmitten von Gewalt: Das Streben nach Liebe, Moderne und Zugehörigkeit im Ostkongo

Ethnologischer Verein Zürich

Was bedeutet Zukunft, wenn man inmitten von Gewalt aufwächst? Seit mehr als 20 Jahren prägen Krieg und bewaffneter Konflikt Goma, eine Provinzhauptstadt im Osten der Demokratischen Republik Kongo. Jugendliche sind konstant physischer Unsicherheit und allgemeiner Unsicherheit ausgesetzt. Diese Erfahrungen bilden ihre „erste Weltsicht" und durchziehen ihre Lebenswelten vollständig. Im Vortrag beleuchtet Silke Oldenburg, wie Jugendliche auf verschiedene Arten mit ihrer Zukunft umgehen, welche Vorstellungen und Erfahrungen dahinterstecken und wie diese mit den schnelllebigen Dynamiken zusammenhängen, die das Alltagsleben der Jugendlichen prägen.

Silke Oldenburg ist Oberassistentin am Ethnologischen Seminar der Universität Basel und forscht seit 2008 im Ostkongo. Ihr Forschungsinteresse gilt der Konfliktforschung sowie den Themen Jugend und Medien im urbanen Raum.

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jeudi 30. mars 2017 20:15 — Neuchâtel

ALPAGES, COCOTIERS ET TRACASSETS: Ballade littéraire avec Blaise Hofmann

Musée d'éthnographie Neuchâtel

Ballade littéraire avec Blaise Hofmann (écrivain voyageur, co-auteur du livret de la Fête des Vignerons 2019)

A l'autre bout du monde, autour de la méditerranée ou juste derrière la montagne d'à côté, Blaise Hofmann trouve les mots justes pour décrire ses expériences de voyageur. Poursuivant avec aplomb et humour ses illusions d'un alpage vaudois à une plage de Fatu Hiva, il gratte les clichés pour faire ressortir la magnifique complexité des situations humaines. La SAMEN vous propose une rencontre avec cet auteur engagé et chaleureux. Ou comment interroger les rapports fertiles entre l'ethnographie et la littérature....

20h15 - auditoire - Entrée libre.

mercredi 07. juin 2017 — jeudi 08. juin 2017 — University of Bern & the University of Teacher Education (PH) Bern

International Workshop: Navigating Shifting Social Terrains: Ethnographic Perspectives on Unaccompanied Refugee Youth in Europe

International Workshop at the University of Bern & the University of Teacher Education (PH) Bern, Switzerland June 7 & 8, 2017

Every year, thousands of young people on the run from war and persecution, or escaping poverty and chronic instability, make their way to Europe without their parents. Embarking on long and often dangerous journeys, they have either become separated from their families on the way or set out on their own. In recent years, the number of unaccompanied minors arriving in Europe has risen drastically. While this has provoked much media and policy preoccupation, not much is known about unaccompanied refugee youth’s social worlds. In this workshop we aim to bridge this gap by bringing together ethnographic research focusing on young unaccompanied asylum seekers’ own perspectives, experiences and interactions. Following the routes and pathways the young people take into and across the European Union, we will bring scholars conducting research in some of the most important arrival- and transit points in conversation with each other. The individual presentations will show how young unaccompanied refugees actively deal with the expectations, rules and norms that come with being labelled a “child refugee”. By comparing the lived experiences of refugee youth in various countries and settings, we intend to establish how they actively deal with different degrees of control and uncertainty, and agency and ambition. Each presentation will focus on a specific aspect that sheds light on the young people’s everyday lives (such as the role of religion, family links, education, friendships, interactions with social workers and institutions). At the same time, they also show the specifics of the treatment of unaccompanied minors in different European and non-European countries and raise important theoretical questions regarding the conceptualisation of childhood, vulnerability and deservingness/un-deservingness in the context of displacement.

Download the detailed programme here as PDF document.

mercredi 01. mars 2017

Bern: Anthropology Talks lecture series with Veena Das

From 16-18 May 2017, the institute of social anthropology at the University of Bern holds its second bi-annual "Anthropology Talks"- lecture series. The institute invites leading anthropologists to present their work and reflect on the future of social anthropology.
The guest this year will be Veena Das, Krieger-Eisenhower Professor of Anthropology at the Johns Hopkins University. The event starts with a public keynote entitled "Violence of and Against the Everyday: Learning to See What is Before Our Eyes". This will be followed by workshops and a further lecture.

Date of keynote: May 16, 2017
Time: 6.15-8 pm
Place: Auditorium Maximum 110, University of Bern (Main building)

For further information and a detailed programme please visit the Anthropology Talks website.

mercredi 01. mars 2017

Ethnologisches Seminar Basel: Mittwochskolloquium

 Das Ethnologische Seminar der Universität Basel veranstaltet im FS 2017 die Veranstaltungsreihe "Mittwochskolloquium".

Es beginnt am 01.03.2017 und findet jeweils mittwochs von 16:15-18h am Ethnologischen Seminar statt.

Das detaillierte Programm finden Sie hier als PDFund unter folgender Adresse:

https://ethnologie.unibas.ch/news/

mercredi 19. avril 2017 — lundi 01. mai 2017 — Gozo, Malta

Anthropology, Mediated field school in Gozo (Malta)

 Dear Friends and Colleagues,

I am excited to announce the Anthropology, Mediated field school in Gozo (Malta), running from April 19 to May 1, 2017. Our goal in designing this experience was to consider new ways of disseminating ethnographic research, and doing so in a way that is both theoretically informed and somatically inspired. In the 13 days together, participants will learn how to record soundscapes, create photo essays, build multisensory maps, and shoot video, along with thinking through ethical issues in shared knowledge production and human/non-human representation.

We hope that you will forward this announcement to any media professionals, undergraduates, graduate students, or faculty who would like to come and participate. The brochure for the program can be found through the link below, and I am always available to discuss the program at bpeake@umbc.edu

Links:

Brochure

Application

All the best,

Bryce Peake

Assistant Professor, Media & Communication Studies
Coordinating Committee, Women's & Gender Studie
University of Maryland, Baltimore County

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